tisdag 29 april 2014

Människor i bilder


Att fotografera är något jag under många år har gillat att göra. Intresset ökade markant för 5-6  år sedan när jag skaffade mig en systemkamera. Jag tror jag har lärt mig att också se saker ur olika perspektiv. Ett foto måste inte vara bäst om det innehåller mycket – eller lite. Hur vacker en byggnad än må vara så kanske ett foto på bara dörrhandtaget blir mycket mer tänkvärt och vackert. Liksom att en hel kull med andungar kan vara trevligare än en endaste dunboll. Fast det finns också hundra grader av mittemellan.

Jag har alltid haft svårt att fotografera människor. Ett ansikte kan få betraktaren att tycka, fundera och iaktta mycket mer än ett foto på ett objekt med raka kantiga linjer. Man kan tycka ansiktet är vackert, fult, bistert, ledsamt och hur många andra varianter som helst. Jag önskar att jag kunde (få möjlighet) att fotografera människor mycket mer än jag har gjort hittills. Det är svårt att bara hala fram kameran och fotografera folk på stan, och ska man fråga om lov så kan man säkerligen förvänta sig frågor om vad fotona skall vara till. Och så vidare. Jag har ändå samlat ihop några foton på människor jag har fotograferat under åren.
En kvinna vid Cherry Tree Hill på Barbados.

Fotbollsspel i Sudan.

Röstmottagare vid ett lokalval i Makedonien
Beridna högvakten på besök i Karlstad


En nära vän fotograferad på Sydkoster


Flicka i Sudan


Bröllop i Skopje, Makedonien



Barn i Lin, Albanien


Ett av mina fadderbarn

Om du som ser detta anser att något av dessa foton inte bör vara med här av någon anledning, kontakta mig på christian.berghanel@yahoo.se så tar jag bort bilden.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, människor är väldigt kul att fotografera och det kan bli så bra. Det är bara lite knivigt ibland att få till det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det knivigt, speciellt att få bra tillfälle.

      Radera