fredag 10 maj 2013

Ponche de mel Cana & Grogue com Arruda


I januari 2011 var sambon och jag på semester på Kap Verdeöarna. En härlig vistelse med sol, värme och sköna bad. Det är alltid roligt att prova på lokala produkter i form av mat och dryck när man är ute och reser tycker jag. Nationaldrycken på öarna heter ”Grogue” och är en spritdryck gjord på sockerrör. Namnet lär komma från engelskans ”grog”.  Grogue är också basen i den på öarna vanliga ponchen. Där, i hotellträdgården på kvällen efter maten, smakade det ypperligt gott med de här lokala dryckerna. Så gjorde det också på den lilla lokala marknaden i staden Santa Maria som bara sålde kapverdiska produkter. Vi provade flera sorter innan vi valde två flaskor som vi köpte och tog med hem till Sverige. Vis av erfarenhet borde man vara och inse att det inte är samma sak att sitta hemma i fåtöljen och dricka vissa saker, som det är att långsamt sippa in drycken tillsammans med atmosfären i en härlig bris vid havet på sydligare breddgrader. Men man kanske aldrig lär sig. Jag har försökt mig på de båda inköpta dryckerna flera gånger hemma i Sverige men kan inte annat än att konstatera följande.
 

Ponche de mel Cana

Ser ut som rom, men doftar och smakar lite häxbrygd. Med lite fantasi så finns det vissa likheter med mörk rom eller cachaça.

Grogue com Arruda

Jag tror mig ha luskat ut att Arruda är växten vinruta (Ruta graveolens). I flaskan finns en kvist av denna växt. Färgen på drycken är någon märklig artificiell ljusgrön (var den verkligen så när jag köpte den?). Lukten är obehaglig, söt med inslag av något annat. Om jag doftar riktigt ordentligt på den så mår jag illa. Smaken är ungefär samma, fast lite värre. Sötsliskig och besk på samma gång.
 
För båda dessa drycker så har jag egentligen bara hittat ett användningsområde. I hett vatten med riven ingefära, pressad citron och honung när man är förkyld.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar