söndag 5 maj 2013

Kungälvs Lager


Tack fantastiska Systembolaget för det helt enorma utbudet och den bra servicen! Nu har jag haft möjlighet att vara lite nostalgisk och lokalpatriot med mina forna hemkommuner Kungälv och Ale.

Kungälvs Lager (Systembolagets nr 89809) bryggs av Ahlafors Bryggerier AB i Alafors, Ale kommun. Ölet är en underjäst ljus lager. Alkoholhalten ligger på 5,0 volymprocent. Enligt bryggeriet är ”Det … bryggt på pilsner- och karamellmalt samt humlat på traditionellt sätt med hela humlekottar av högsta kvalitét.”
Färgen och doften påminner om andra vanliga ljusa lageröl. Smaken känns dock lite murrig och mörk för att vara denna ölsort. Det finns också någon smak som jag inte kan lokalisera. På det stora hela är ölen god (jag brukar inte sätta något sifferbetyg när jag provar saker). Jag provade den bland annat till ganska kryddstark mat och till det passar den utmärkt. Likaså att dricka rätt upp och ner som den är. Ölen säljs tyvärr i vanliga trista halvlitersflaskor med pant. (Jaja, det är säkert jättebra för miljön.) Etiketten ser ganska trist och billig ut även om den pryds av Bohus Fästning, landmärket nummer ett i Kungälv.

Ahlafors Bryggerier AB startade sin verksamhet 1996 i det sedan tidigare nedlagda spinneriet i Alafors. En av de första produkterna var Ahlafors Julöl, vilket fick mycket höga betyg och snabbt såldes slut. Ahlafors Ljusa och Ahle Ale är några av de tidiga produkterna som blev mycket populära. Nu brygger man ytterligare 5-6 ölsorter samt 2 cidersorter.
Enligt Ahlafors Bryggeriers hemsida finns Kungälvs Lager bara på restaurang. Bryggeriets hemsida verkar överlag inte hålla samma kvalitet som deras öl (värre vore i och för sig om det var tvärtom). Kungälvs Lager finns att köpa genom Systembolagets beställningssortiment och säljs i flaskor på 50 cl. Priset är 22 kr (+90 öre i pant). När man köper öl genom beställningssortimentet måste man med vissa sorter köpa en hel låda. Kungälvs Lager är en av sorterna som man kan köpa styckvis. Inga extrakostnader tillkommer. Skaffar man konto så är det bara att surfa in på Systembolagets hemsida och göra beställningen hemifrån, hur smidigt som helst!

 

3 kommentarer:

  1. Jag maste saga att Systembolaget ar nog oslagbart nar det galler att ha brett sortiment och kunnig personal. Visst ar det enkelt och smidigt att kunna kopa vin och ol I snabbkopet men sortimentet ar anda ganska begransat och personalen har inte alls samma kunskap! Heja systemet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen Heja Systemet! Jag är absolut för att Systembolaget ska vara kvar. Tidigare var jag skeptisk och ville ha flaskorna i affären istället. Smidigt javisst, men de skulle aldrig kunna ha det utbudet.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera