onsdag 10 april 2013

anCnoc & Old Pulteney - en whiskyprovning

Dagens testade whiskies
(foto med mobilkamera)




Av en händelse så hamnade jag på en whiskyprovning. Igen. Det kan höra ihop med att Bishop's Arms har lagt lite mer krut i sina whiskyklubbar, slagit ihop det till en enda rikstäckande klubb med bra pris och bra förmåner.

Berntson Brands hade hand om provningen och presenterade två av sina märken - anCnoc och Old Pulteney.

Provade whiskies

  1. anCnoc - 12 Years (Systembolaget # 429). Produceras av Knockdhu Distillery i Skottland (Highlands, Speyside). Alkoholhalten ligger på 40 %. Färgen beskrivs som ljus guldfärg eller mörk gyllengul. Doften som "mjuk, mycket aromatisk med inslag av honung och citron i förgrunden" av bolaget självt. Systembolaget beskriver doften som "nyanserad, elegant doft med fatkaraktär, inslag av persika, ljunghonung, apelsin och örter". Smaken beskrivs av Knockdhu enligt följande "elegant och komplex malt med smak av ljunghonung, apelsin och örter. Finstämd rökighet med lång och len eftersmak." Systembolaget säger följande om smaken: "Nyanserad elegant smak med fatkaraktär, inslag av persika, ljunghonung, apelsin, halm och örter." För egen del tyckte jag mig ana en liten uns av honung medan citrussmaken kom fram ganska mycket. Kostar 339 kr för en 70 cl flaska på Systembolaget.
  2.  
  3. anCnoc - 16 Years (Systembolaget # 86235). Här ligger alkoholhalten på 46 %. Färgen beskrivs som "glittrande guldfärg" av distilleriet, doften som "en intensiv doft med tydliga inslag av citrusfrukter och härligt söt vaniljfudge." Om smaken säger distilleriet "Underbart komplex och kryddig smak med ännu mer kolafudge än sin 12-åriga lillasyster. En lång och kvardröjande avslutning med en läcker rökighet lämnar dig redo för nästa klunk." Systembolaget säger ingenting om whiskyn - som brukligt är när produkten "bara" finns i beställningssortimentet. 699 kr för en helflaska. I mitt tycke mer komplex och intressant än den 12-åriga. Frågan är om det dubbla priset är värt det.
  4.  
  5. Old Pulteney - 12 Years (Systembolaget # 10465). Produceras av Pulteney Distillery i Skottland (Highlands, Northern Highlands). Alkoholhalt på 40 %. Systembolaget beskriver färgen som mörk och gyllengul, doften som "maltig med fatkaraktär, inslag av honung, torkade aprikoser, halm, vaniljfudge och örter." Om smaken säger man ungefär samma sak, plus citrusskal. Jag hade lite svårt att bestämma mig för denna. Jag hittade en intressant smak som jag tyvärr inte kommer på vad det är, något jag kände en bit ner i halsen när jag precis hade svalt. Om jag måste välja en av dessa fem whiskies att köpa skulle det nog bli denna, baserat på smaker och pris. Kostar 349 kr på Systemet.
  6.  
  7. Old Pulteney - 17 Years (Systembolaget # 86999). Här ligger alkoholhalten på 46 %. Mycket mer komplex och smakrik än den förra. Vaniljen och honungen fanns absolut där. Kändes riktigt stark. Blev lite rundare och mjukare med en mycket liten skvätt vatten. Säljs i Systembolagets beställningssortiment för 799 kr.
  8.  
  9. Old Pulteney - 21 Years (Systembolaget # 85144). Även här ligger alkoholhalten på 46 %. Ytterligare några snäpp mer komplex än den tidigare. Om man bara går till smaken och struntar i pris så var detta nog provningens bästa whisky - och absolut när man hade haft lite vatten i glaset. Systembolagets beställningssortiment är det som gäller här också. 1.299 kr för en flaska på 70 cl.
 
Provningens olika sorter
(mobilkamera)
 
     

7 kommentarer:

  1. Jag har väl inte riktigt kommit till det stadiet så jag kan uppskatta whiskey sådär på riktigt, så det är lite bortkastat att ge en finare variant det till mig. Men så långt har jag kommit att om jag skulle råka ta en liten sådan, så ska det inte vara en av de där som smakar järnvägsslippers, då kan det absolut vara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så många "billigare" whiskies som också är otroligt goda. Det är inte så ofta jag köper jättedyrt heller. (För mig ligger någon typ av gräns vid 500 kr). Däremot kan det vara otroligt gott med rökig whisky också. =) Hur som helst är det roligt och intressant att få prova på detta sätt. Man går ju inte och köper en jättedyr flaska om man inte vet vad det smakar.

      Radera
  2. Intressant! Det har ar nagot jag alltid velat ge till maken i present. Han ar stor fan av whiskey (mest Speyside tror jag det heter). Jag ar sjalv ingen whiskeydrickare men ar anda lite fascinerad av det hela!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen intressant med whisky och annan dryck. Jag gillar att man kan vara intresserad på så många sätt och nivåer. Det kan vara hur stort som helst. Har inte provat så många Speysidewhiskies men gissar på att det blir fler framöver.

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. Hej. Jag såg att du hade varit inne och kikat hos oss på Whiskyboden och då blev jag tvungen att ta mig en titt hos dig. Personligen så förstår jag inte att anCnoc envisas med sin 12-årig sak som de kallar whisky, den tror jag är mitt absolut största misstag när jag köpte in den. Jag känner verkligen INGEN som gillar den. Old Puleneys 21-åring är då helt klart vinnaren i ovanstående "laguppställning"

    Mvh Peter Whiskyboden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Peter & the Crew!
      Kul att du tittade in på min blogg. Jag upptäckte Whiskyboden för inte så länge sedan, gillar er sida och tittar in då och då! Det känns bra att vi var överens med Old Puleneys 21-åring.

      Radera