fredag 7 december 2012

Japansk whiskyprovning

Även om jag lärde mig tycka om och dricka whisky sent i livet så har jag nu hunnit smaka mig igenom några sorter. Fram tills igår hade jag ändå inte provat någon japansk whisky.

För många japanska produkter så har kvaliteten ofta varit lite medioker i början men förfinas oerhört med åren. Japansk whisky är något som många tidigare har fnyst åt men som har tagit sig in i finrummet på senare tid. Därför var det mycket intressant att vara med på provning av japansk whisky på Bishop’s Arms i Karlstad igår.
Vi var nio personer som deltog i provningen även om några till hade anmält sig. Vi satt i ett eget rum och allt presenterades snyggt och intressant av en duktig och proffsig kille.  Fem olika whiskys provades och det var en rejäl spännvidd mellan de olika sorterna, på många sätt. Vi fick gissa om ålder, styrka med mer och tycka till om dofter och smaker innan vi fick reda på de olika sorterna.

1.      Chichibu – The First. 3 år gammal och 61,8 % alkohol. Den smakade sött och lite skarpt. Jag gissade på att den vara ganska ung. Eftersmaken var lång och komplex. Med några droppar vatten blev whiskyn betydligt mjukare och faktiskt riktigt bra.

2.      Nikka – Pure Malt. Minst 12 år, ca 40 %. Fruktig och mjuk. Med bara några droppar vatten så föll den helt och blev blaskig.

3.      Asama. 12 år, 46 %. Den här var riktigt vidrig. Den både doftade och smakade bränt gummidäck.

4.      Kuruizawa - Single Cask. 36 år, 65 %. Den helt klart bästa whiskyn i provningen. Komplex och mjuk. Finns inte på marknaden längre. En flaska beräknas kosta runt 5-6000 kr.

5.      Chichibu. 2 år och 10 månader, 59,5 %. Rökig. Mycket smakrik, speciellt med tanke på hur ung den är.

Summa summarum, det var roligt och intressant att få prova några fina, dyra whiskys som inte är så lätta att få tag på. Som novis på japansk whisky skulle det för min del ha varit bra att få smaka en vanlig, överkomlig bra japansk whisky som skulle kunna vara en instegsflaska att inhandla på Systembolaget.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar