lördag 9 juni 2012

Kristina Ohlsson / Tusenskönor


För ett tag sen skrev jag ett inlägg om Kristina Ohlssons första bok, Askungar. Den boken var så bra att jag beställde den här boken innan jag ens hade läst färdigt den förra. Bra det. Om Askungar var bra så är Tusenskönor ännu bättre!



Tusenskönor beskrivs såhär:

Ett äldre prästpar hittas skjutna i sin lägenhet vid Odenplan. Mannen verkar ha tagit livet av sin hustru och därefter sig själv. Ett avskedsbrev förklarar att han inte kunde fortsätta leva efter att hans dotter begått självmord.

Inlåst i en lägenhet väntar Ali på besked. Han har flytt från ett brinnande Irak och hoppas på en ny framtid i Sverige. Det enda hans välgörare kräver är en enkel byteshandel. Och att han tiger om deras uppgörelse.

I Bangkok håller en ung svensk kvinna på att bli avskuren från omvärlden. Någon monterar ner hennes liv, bit för bit. Efterlyst av thailändsk polis tar hon upp jakten på den som försöker ödelägga hennes tillvaro.

Fredrika Bergman och hennes kollegor i Alex Rechts utredningsgrupp tar sig an dubbelmordet vid Odenplan. De får snart klart för sig att de står inför någonting långt mer komplicerat än ett självmord som urartat. Vitt skilda händelser som även utspelar sig utanför Sveriges gränser tycks hänga samman utan att de förstår hur. Klockan går och de som vet tiger.
Kanske är det att jag börja ”känna” personerna i polisens utredningsgrupp lite mer i andra boken som gör att jag också känner mer för boken. Historien utspelar sig i olika miljöer parallellt. Detta sys såklart ihop allteftersom. Utredningsgruppen är ändå det centrala navet och när de samlas till sina genomgångar i vad de kallar ”Lejonkulan” så känner jag att det är som ”hemma” i berättelsen.

Det är en tät och spännande historia med många förvecklingar hit och dit. Jag fastnade redan i början av boken och det hängde i till sista sidan. Ibland fick jag helt enkelt tvinga mig att lägga ner boken för att ”ransonera” den. Inte vill man väl läsa ut något bra för snabbt?

Okej, jag kan faktiskt komma på en sak med boken som inte var helt positiv. Jag hade ibland lite svårt att följa med bland alla personer och fick då stanna upp och fundera på hur dessa hängde ihop med andra händelser. Kanske för att så många av personerna var i par på något sätt. I centrum stod ett syskonpar och deras föräldrar som dör. Dessa omgavs bland annat av ett annat par med ett två söner. Sönerna hade på olika sätt varit i kontakt med det första parets döttrar. Sedan berättas det också om två illegala invandrare. Bland annat.

Avslutningsvis säger jag ändå som efter förra boken, men nu med mer eftertryck:
Köp! Läs! Njut!


~~~





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar